Ötven éve elsüllyedt hajó roncsai emelkedtek ki a Tisza hullámsírjából

Megosztás:
Forrás: szoljon.hu

Rekordalacsony vízállás mellett bukkant elő egy különleges hajóroncs Szolnokon, a Szent István híd közelében. Egy elsüllyedt hajó több évtizedes titka tárult fel, amikor a Tisza medréből kiemelkedett a hetvenes évek óta rejtőző vasuszály. A rozsdás óriást most először lehet teljes egészében látni.

Egy 1970–es években elsüllyedt hajó emelkedett ki a Tisza hullámsírjából – számolt be a szoljon.hu.

– Amikor az Octopus Tengeri Régészeti Kutatóegyesület Szolnokon tesztelte az új Side Scan szonárt, az elsődleges cél az volt, hogy a török kori Tisza híd, jobb parti hídfőjét azonosítsuk. Azonban 2006 szeptemberében a Szent István hídig megvizsgáltuk a Tisza medernek az alját is. Akkor sikerült azonosítani ezt a hajót. A méretei már látszottak, tudtuk, hogy uszályról van szó. Nem merültünk le hozzá, mert tudni lehetett, hogy az 1970-es években süllyedt el – idézte fel a kezdeteket Kertész Róbert régész.

A szonárképek alapján már akkor is sejthető volt, hogy a hajótest jelentős része épen maradt, de a valós látványa minden elképzelést felülmúl.

A parttal párhuzamosan fekvő, mintegy 40–50 méter hosszú, 6–8 méter széles szerkezet bal oldala a partot támasztja, míg jobb oldala a meder felé dőlve, részben a vízbe merül – ecsetelte a régész.

A bordázata és teste, a tat- és orr-részek, sőt a hátsó részen található toalett, a kabinok és a rakodótér is felismerhető.

– Ez volt az első alkalom, hogy a valóságban szembesülünk a szárazra került hajóval, melynek nagyon izgalmas részei maradtak meg. A nagy része még egyben van. Ez egy vasból készült uszály, aminek a bordázata és a teste is vasból van. Láttuk a tatnál a fülkéket, ahol valaha a személyzet tartózkodott, és megvan az a nyitott, rakteres rész is, ahova homokot, kavicsot, fát pakoltak – magyarázta Kertész Róbert.

Ez a hajótípus a második világháború utáni korszak jellegzetes vízi járműve volt, amely a kommunizmus idején élte virágkorát.

A vasuszályok fokozatosan váltották fel a hagyományos bőgős, tetejes és búzás hajókat. Az uszályok hatalmas teherbíró képességükkel forradalmasították a folyami szállítást, lehetővé téve a fa, kavics vagy homok nagy tételben történő szállítását. Ma azonban már ritkaságszámba mennek a Tiszán, ahogy a modern közlekedés fokozatosan kiszorította őket.

Az uszály elsüllyedésének oka egyelőre homályba vész

Nem mutat balesetre utaló nyomokat, de az sem tisztázott, hogy szándékosan süllyeszthették el, vagy csak egyszerűen otthagyták a part mellett.

A hajó orra jelenleg a folyásiránnyal szemben áll, bal oldala pedig a magas, szakadó part omlását fogja fel.

– Bár a szonárfelvételek már 2006-ban pontos képet adtak a hajó méreteiről és típusáról, semmi sem hasonlítható ahhoz az élményhez, amikor először pillantottuk meg a valóságban – árulta el Kertész Róbert, majd hozzátette, egy dolog szonárral nézni valamit és más szembesülni vele a valós térben.

– A 3D-s valóság messze felülmúlja a felfedezés tényét is. Egészen más, amikor ott állunk, tapintjuk, belépünk az egykori fedélzetre – fogalmazott a régész.

A roncs a jelenlegi vízállásnak köszönhetően vált láthatóvá, viszont ahogy majd emelkedik a Tisza vízszintje, ismét hullámsírba merül.

Forrás: pecaverzum.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük